Broen over River Kwai, Thailand

Broen over floden Kwai – forgive but not forget!

Del indlægget påShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Vi bliver hentet på vores hotel i Bangkok. Foran os ligger 2 1/2 times kørsel mod Kanchanaburi tæt på River Kwai. Vores guide fortæller, at hans søster har bagt kage, og han har også købt snacks og … det bliver ikke kedeligt.

I et gadekryds køber chaufføren en traditionel blomsterkrans, der beskytter bilen. Nu kan vi vist ikke forlange mere. Vi er klar til en gribende udflugt i køreafstand fra Bangkok.

Vilde elefanter, kongekobraer og kage

Vi kører gennem områder med vilde elefanter. Her er også kongekobraer, fortæller vores guide. Man har 10 minutter, fra man er bidt, så vi har ingen planer om at gå på udkig efter elefanterne. Vi smager kagen i stedet.

De mange landmænd i området går sjældent i marken i åbne sandaler, får vi at vide, mens vi tygger. Det forstår sig. De høster pomelo, bananer, søde kartofler, bambusskud og gummi. Og forhåbentlig holder slangerne sig i skindet.

Krigskirkegården i Kanchanaburi

Fremme i Kanchanaburi stopper vi ved en krigskirkegård. Gravene ligger placeret i lange rækker. Et stort kors og et par store træer bryder det sirlige mønster.

Mit blik bliver fanget af en gravsten. “J Timm” står der. Og så underteksten “KAEMP FOR ALT HVAD DU HAR KÆRT”. Inde i hovedet fortsætter sangen helt af sig selv. DØ OM SÅ DET GÆLDER.

Jeg hæver blikket og ser ud over de næsten 7.000 grave. Det er bare en af områdets kirkegårde fra anden verdenskrig. Og kun en brøkdel af de krigsfanger og asiatiske tvangsarbejdere, der døde under byggeriet af Dødens Jernbane har fået en plads her.

Et par rækker væk ligger endnu en dansker. G Andersen. MIN GUD. MIT LAND. MIN ÆRE.

Dødens jernbane

Vi skal tilbage til 1942. Japanerne drømmer om effektive forsyningslinjer gennem Thailand til Burma (Myanmar) og videre til Indien, hvor det store slag skal stå.

En kvart million asiatiske tvangsarbejdere og flere end 60.000 allierede krigsfanger bliver sat til at bygge jernbanen, der nu er kendt som Dødens Jernbane. Langt over 100.000 af dem mister livet under byggeriet

Efter et år står de små 500 km jernbane gennem De Tre Pagoders Pas til Burma færdig, men den bliver herefter bombet flere gange. I 1944 bliver broen i Kanchanaburi by bombet og midterste fag ødelagt. Forbindelsen til Burma er røget.

JEATH-museet

Tænker du nu på bomber og kugler som årsag til de mange tab, så er det naturligt, men ikke korrekt.

På JEATH-krigsmuseet, der er etableret i en rekonstruktion af en sovebarak fra en af lejrene, får vi årsagerne: udmattelse, sygdomme som malaria og kolera, styrt i dybet fra klipperne, tortur og underernæring efter elendig mad. Fotos og også malerier udført af tidligere fanger fortæller historien.

Vi går rundt i stilhed. Også vores datter. Det er barskt, men lødigt og ikke uhyggeligt. For hvert foto får hun udvidet horisonten en smule. Det gør vi også.

FORGIVE BUT NOT FORGET fortæller et skilt bag en udstillet bombe. Kloge og storsindede ord.

Vi mærker på den bambusplatform, der under byggeriet gør det ud for en seng, når natten giver en lille pause fra rædslerne. Den er stenhård.

Nogle vågner aldrig igen. En tegning på væggen lavet af en krigsfange viser en japansk soldat, der deler mad ud langs sengepladserne. En fange peger på manden ved siden af. “Giv mig hans mad. Han er død”. I dag ligner det humor, men tegningen viser kampen for overlevelse. Den enes død…

Museets navn angiver de primære parter i rædslerne. Japan, England, Thailand, Holland og undervejs et A til deling mellem Australien og Amerika. Vi lader i vores tanker også Andersen få andel i A’et og Timm i T’et.

Broen over floden Kwai – sig for guds skyld [kwæi] og ikke [kvaj]!

Vi sætter os i en longtalboat ved museet og sejler ud ad River Kwai. Vi lærer at udtale det River Kwæi, for [kvæj] betyder flod på thai, mens [kvaj] betyder vandbøffel, og vores guide er oprigtigt træt af at høre om floden Vandbøffel.

Som om “floden Flod”, skulle være bedre, men den forvirring skyldes sprogproblemer for mange år siden, da floden skulle have et vestligt navn.

Foran os dukker broen op, som blev sprængt i 1944 og med fiktionens hjælp gjort verdensberømt først i bogen og siden i filmen Broen over floden Kwai. (Huskede du at udtale det kvæj?). Der var faktisk to broer, for her var også en træbro.

Longtailbåden nærmer sig ganske langsomt. Vi ser op på broen. De store store stålfag kom så langt fra som Java for at blive en del af historien.

Vi ser videre op mod himlen. Prøver at forestille os bombeflyene. Krigsfangerne. Soldaterne. Ødelæggelserne. Nej, det er ikke til at forestille sig.

Senere går vi hen over broen. Ser ned på den kæmpe flod, der flyder stille af sted. Der er løbet meget vand i åen siden. Men vi glemmer ikke, hvad det skete. Forgive, but not forget.

Tips til tur med Dødens Jernbane

Dødens Jernbane går i dag fra Bangkok til Nom Tok nær Hell Fire Pass. Stykket videre er nedlagt. Tag evt. turen fra Nom Tok et stykke tilbage mod Kanchanaburi, hvis der er plads i programmet på din udflugt. Sæt dig ved vinduet i højre side.

Toget sagtner ofte farten, når der er noget at se. Glæd dig til at køre over en lang træbro, hvor toget sniger sig gennem et langt sving, der er skabt til fantastiske fotos.

Vælger du at blive i toget, tager det 4 1/2 time til Bangkok. Vidste du, at for thaier er tog gratis på 3. klasse? Et af den tidligere konges mange projekter, der gjorde ham så elsket.

Sådan kommer du på udflugten til River Kwai: Sangklaburi, Khao-Laem-søen-og-River-Kwai. Udflugten kan være en del af en rundrejse med ekstra oplevelser i Bangkok og ved stranden.

Claus Eriksen

Claus Eriksen (f. 1956) har været tekstforfatter hos Nyhavn Rejser siden 2007. Claus har rejst over det meste af verden og har altid en stak medrivende rejsebreve med hjem. På sine rejser søger Claus væk fra de mange og tæt på natur og kultur – men han viger heller ikke tilbage for en 300 m2 stor luksusvilla på Maldiverne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *